Most már az is biztos lehet egy új kor eljövetelében, aki eddig csak Elon Musk újabb kirohanásának vélte a Twitter havidíjért igénybe vehető VIP-használatát: a Meta is “fizetős pipákra” vált, és a lavina nem áll meg itt.
Azt már nagyon régóta, egyre többen kiabálják ki az online térbe, hogy valamit tenni kell a kamuprofilokkal, személyiséglopásokkal, a közösségi világ megtévesztőivel és csalóival. Amikor már százával sorakoznak az állítólagos amerikai elnökök, médiacelebek, zenészek és filmsztárok, hogy a valódi nevében terjesszenek fals információkat, gyűjtsenek követőket, reklámozzák saját kétes ügyleteiket vagy konkrétan pénzt és adatot húzzanak ki a hiszékenyekből, tényleg itt az ideje, hogy történjen valami és egyfajta biztosítékot kaphassunk arról, hogy egy adott fiók tényleg ahhoz tartozik, akihez kellene.
A módszerről azonban mindig is megoszlottak a vélemények – nem is csoda, hogy mindezidáig nem történt igazán használható előrelépés az ügyben. És akkor jött Elon Musk, és belecsapott a lecsóba. Manapság egyre több tech- és üzleti cikkben jön elő ehhez hasonló mondat az excentrikus milliárdossal a főszerepben, és mi még egész kimértek voltunk. A lényeg viszont az, hogy a cikkünk apropóját is Musk egyik, kétes megítélésű lépése adta, a dominók pedig dőlni kezdtek.
Pipázó kék madár, és ami utána jön
Amikor Elon Musk hosszas huzavona után végül (kényszerből, vagy macsó falnak rohanásként) megvásárolta a Twittert, hatalmas tisztogatásba kezdett személyzeti szinten és a szolgáltatás alapjait tekintve egyaránt. Tehát amellett, hogy rövid úton kipenderítette a teljes vezérkart, ultimátumot adott a közösségi szolgáltatás dolgozóinak is, hogy vagy követik a pokolba és tovább, vagy mehetnek ők is, amerre látnak. Eközben pedig hangosan kántálta, hogy a platformnak átláthatóbbá és ellenőrzöttebbé kell válnia, miközben igyekezett a befektetők és hirdetők számára is vonzóvá tenni a frissen bekebelezett Twittert.
Ez a két cél többek között egy olyan megoldásban öltött testet, amely embrionális formában már korábban is létezett, ám tavaly novemberben tesztverzióban is elindult: a Twitter Blue egy olyan előfizetéses szolgáltatás lett, amely a korábbi, sokak által szanaszét trollkodott próbálkozások után valódi ellenőrzött fiókokat ígért. Ezt néhány extrával fűszerezték meg, például a fizetős ügyfelek hosszabb tweeteket is írhatnak, utólag is szerkeszthetik a posztokat, hosszabb videókat is csatolhatnak, valamint feleannyi reklámot látnak majd, mint az ingyenes fiókok tulajdonosai.
![](https://pont-most.hu/wp-content/uploads/2023/02/fizetos-kozossegi-media-02-1024x576.jpg)
A lépés egy hónapos tesztüzem után hatályba is lépett, de a jelek szerint egyáltalán nem népszerű. Vannak olyan fontos fiókok, amelyek egyfajta tüntetésként csakazértsem vették fel a nevük mögé a visszaigazolást jelző kék (illetve kormányzati felhasználóknál szürke, cégeknél pedig aranyszínű) pipát. Sokan pedig továbbra is azt hangoztatják, mindez csak a szokásos Musk-féle sértődött, hirtelen vagdalkozások egyike, amely csak elidegeníti a felhasználókat a platformtól, de jelentős bevételt nem hoz.
Mindenesetre, akárhogy is temeti a világ egyik része a Twittert új alternatívákat javasolva, míg mások azt mondják, Musk is csak egy szakasza a platform életének, és szép lassan megszokja majd mindenki a változásokat, abban nagyjából mindenki egyetértett, hogy ez az egész akció tényleg csak a milliárdos guru agymenése és nem terjed tovább. Nos, tévedtek.
Zuckerberg is pipára gyújt
A napokban egyértelmű hírek jelentek meg arról, hogy a Meta is a Twitterhez hasonló, előfizetéses extrát tervez két legnagyobb platformján. A Meta Verified névre hallgató szolgáltatás a Facebookon és Instagramon fiókkal rendelkezők számára lesz elérhető, és a webes felületen havi 11,99 dollárért, mobilappból pedig 14,99 dollárért lehet majd aktiválni. Mark Zuckerberg szerint erre azért van szükség, hogy ez a két közösségi oldal az eddigieknél hitelesebbé és biztonságosabbá válhasson.
Itt is lesznek extrák: az előfizetők nem csak a fiókjuk hitelességét jelző ikont kapják meg (ami a jelek szerint itt is pipa lesz, csak más színekben), hanem többek között emelt szintű eszközöket kaphatnak majd a személyi adatokkal történő visszaélések meggátolására, valamint gyorsabban elérhető, közvetlen ügyfélszolgálathoz is hozzáférhetnek a fizetős ügyfelek.
![](https://pont-most.hu/wp-content/uploads/2023/02/fizetos-kozossegi-media-03-1024x576.jpg)
A Meta Verified első körben tesztverzióban indul a napokban, méghozzá az új-zélandi és ausztrál felhasználók számára, arról még nincs hír, hogy a világ többi részén mikor vezetik be, és még az sem egyértelmű, hogy a földrajzi elhelyezkedéstől függően lesz-e különbség az árazásban. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a Facebook és az Instagram fiókokat külön kezeli a rendszer, tehát aki mindkét felületen igazolt fiókot szeretne, annak bizony duplán kell fizetnie (hacsak időközben nem érkezik majd valamilyen csomag-ajánlat).
Természetesen az elemzők ugyanúgy rárepültek a hírre, mint a Twitter Blue esetében. A legtöbbek szerint Zuckerberg és cége így szeretné kompenzálni a Facebook népszerűségének visszaesését. Ez ugyanis a változó generációs preferenciák és a régóta ígérgetett metaverzumról érkező aggasztó hírek mellett annak is köszönhető, hogy a legnagyobb közösségi oldal évek óta legendásan bénán kezeli a személyes adatokat, valamint képtelen hatékonyan legyűrni az álhírek és kamuprofilok terjedését. Emellett persze itt is folyamatosan a befektetők kedvére kell tenni, de többen megkérdőjelezik, hogy a Verified behoz-e majd annyit, ami valóban látható összegnek számít a pénzügyi jelentésekben.
Tovább dőlnek a dominók?
Egyvalaki még nem számít, de kettő már tömeg. Ez a mondás kiemelten érvényes akkor, ha ez a két “valaki” a Twitter és a Meta – sőt, ha szolgáltatások szintjén nézzük, akkor a Facebook és az Instagram önmagában is nagy halnak számít, tehát az a kettő bizony három. Ha pedig a techvilágban a legnagyobbak elkezdenek valamit, a többiek már bátran követhetik: jöhet az összes többi közösségi szolgáltatásban, azonnali üzenetküldőben és egyéb online platformon valami hasonló, a felzúdulást pedig szépen rá lehet kenni Muskra és Zuckra azzal, hogy “nem mi kezdtük, ezért az, hogy mi is bevezetjük, csak üzleti szükségszerűség”.
![](https://pont-most.hu/wp-content/uploads/2023/02/fizetos-kozossegi-media-04-1024x576.jpg)
Időközben már mások is nekiálltak hasonló fizetős megoldásokban gondolkodni: a Snapchat esetében Snapchat+ névre hallgat a próbálkozás, de még a szabadságot és a régisulis, anonim blogszerű megközelítést hirdető Tumblr is elindított egy Post+ névre keresztelt fizetős extrát, amely egy ideig a kiábrándult Twitter-felhasználók menekülési útvonalának tűnt.
Most tehát a tech-sajtó, az üzleti elemzők és befektetők, valamint a felhasználók is aggódva figyelhetik a híreket arról, legközelebb melyik kedvenc szolgáltatásuk találja ki, hogy pénzért lehet valaki egyenlőbb az egyenlők között, és persze arra is sokan kíváncsiak, hogyan működik majd mindez a gyakorlatban. Vajon tényleg hatékony lesz-e hosszú távon a módszer arra, hogy az igazolt fiókok valóban csak a valós személyeknek és entitásoknak járnak, vagy pénzzel és furfanggal ezen is felül lehet emelkedni? És az ingyenes felhasználók éreznek-e majd óvatos nyomást a havidíjas rendszer felé, a nyakukba szakad-e még egy rakás reklám, percenként felbukkanó figyelmeztetés vagy egyéb korlátozás? Mindez még nem látszik, de a folyamat már elindult, és simán meglehet, hogy már az idei év végére teljesen más képet mutatnak majd az online szolgáltatások ahhoz képest, amilyennek évek vagy akár évtizedek óta megszoktuk őket.