Forró sztori: így lett digitális sikerbiznisz egy családi paprikatermelő ötletéből

0

Aki szereti a chilit (és nem csak úgy, hogy egy picit csípjen, hanem úgy, hogy lehetőleg a sejtfalat is lebontsa a kapszaicintornádó), annak biztosan ismerősek a Sárréti Chilifarm humoros, színes üvegcséiben kapható termékei. Az ismertséghez azonban többre is szükség volt a tüzes paprikánál: nyitottság az új megoldásokra, digitális fejlesztések, korszerű marketing – ez a Sárréti Chilifarm sikerreceptje.

A Debrecen melletti kisvállalkozás klasszikus piacos történetként indult. “A szüleim még úgy árulták a chilit, ahogy a nagyszüleimtől látták, piacon. Jártak Debrecenbe, Pestre, a középpontban a személyes találkozások álltak. Ez nagyon jó volt a márkának, tudtak arcot társítani a termékeink mellé, és a mai napig érzem annak a súlyát, hogy ezt a szüleim építették.” – mondta Bogár Márk. A harmincas éveinek elején járó Márk bő hat éve döntött úgy, hogy a családi vállalkozás felpörgetésével fog foglalkozni, azóta pedig megállás nélkül ötletel, tervez, fejleszt, és persze a chilitermesztés minden részletéből kiveszi a részét. A magokat Hollandiából vagy az Egyesült Államokból szerzik be, ők vetik a magokat, ültetik át a növényeket, nevelik majd szedik le a saját fóliasátraikban, és ők is szárítják, illetve dolgozzák fel saját feldolgozó üzemükben, hogy a folyamat végén értékesítsék a készterméket.

Bár idillinek hangzik a családi vállalkozás gondolata, koránt sincs egyszerű dolga annak, aki a szülei által épített céget próbálja átvenni úgy, hogy abban még a szülők is aktívan dolgoznak. “Nem könnyű, hogy a szüleim szerepét igazából nekem kell átvenni cégen belül, ebből vannak még konfliktusok.” mondja Márk. „Anyukám például látja, hogy rendszerben gondolkozom, és a munka mögött az az elképzelés, hogy nekik ne kelljen halálra dolgozniuk magukat. Tervezhető és egészséges munkakörülményt akarok teremteni, ami nem mellesleg eredményes is.”

Miután Márk beszállt a vállalkozás fejlesztésébe, nekiállt az idősebbek számára kevésbé fontos területek felpörgetésébe – így nőtt ki először egy mutatós webshop, majd közösségimédia-jelenlét, online hirdetések, hírlevélrendszer.

“Ha nem lett volna webáruházunk a Covid alatt, meg egy ennyire erős márkánk, most lehet, hogy nem lenne miről beszélgetnünk, ez tartotta életben a céget” – mondja Márk. A lezárásokkal a fizikai vásárlás lehetősége megszűnt, a piacozásból származó bevételek elapadtak, ám a webshop a korábbi évekhez képest sokszoros tempóban gyűjtötte a megrendeléseket. A járványügyi korlátozások feloldásával az élet úgy tűnt, hogy visszatér a rendes kerékvágásba, ám az energiapiaci bizonytalanság és a háború együtt új kihívások elé állították a céget. “Nagyon tartottam attól, hogy a rezsiárak miatt a vevőközönségünk eltűnik, de csak átalakult, a korábbi céges megrendeléseket a személyes megrendelések váltották fel.” A kihívások ellenére a chilibiznisz jól teljesít, Márk saját bevallása szerint 14-16 órákat töltött karácsony előtt a házuk 4 négyzetméteres raktárában a kartondobozok között, hogy minden megrendelés időben megérkezhessen a vevőhöz.

“Nem mondom, hogy félek a pénztől, de most jöttem rá, hogy mennyire nem egyszerű bánni vele. Jelenleg az idei célok meghatározásának, a termékpaletta véglegesítésének, az árak aktualizálásának és a fejlesztések ellenőrzésének időszaka van, februárban kezdjük a fóliasátrak előkészítését és a magvetést. Ha azt a 20-30 ezer üveget, amire szükségünk van, még tavaly berendeljük, nagyon sok pénzt spórolhattunk volna, arról nem is beszélve, hogy az üvegeket Ukrajnából hozza a cég, akitől rendelni szoktuk ezeket, erre most a háború miatt nincs lehetőségünk.  A Covid arra tanított, hogy muszáj pénzügyi tartalékot képezni – első sorban forintban, mivel az a forgótőke alapja, viszont a másodlagos deviza is prioritás, ami legyen akár dollár, vagy euró, korábban ezt nem csináltuk, de azóta a bevétel egy részét muszáj lekötnünk, mert nem tudjuk, mi lesz holnap, vagy a jövő hónapban, az utóbbi egy év pedig azt mutatta meg, hogy az előre készletezés mennyire fontos.”

Márk szerint az egyik legváratlanabb hasznot a cégnek a rendszeressé tett hírlevélküldés hozta. “Tavaly a bevételünk 30 százalékát a hírlevélrendszer hozta, sosem gondoltam volna, hogy ekkora ereje van ennek a szolgáltatásnak. Februárban kezdtünk, akkor még csak 800 feliratkozóval, most már háromezernél is többen vagyunk, brutálisan jó eredményeket hoz.” A hírlevéllel ellentétben a közösségi média már sokkal nehezebb terep, ha marketingről van szó. “Nagyon nehézzé vált most ez a terep, az emberek ingerküszöbét egyre nehezebb áttörni. Két út van, az egyik, hogy trash tartalmak készülnek, vagy pedig irdatlan összegekért hirdetünk. Ezek közül egyiket sem szeretném csinálni, inkább blogposztokat írok idén, ezeket a Google algoritmusa szerencsére jól pörgeti.”

A digitalizálás a személyes értékesítés során is fontos lett, most már a piacon is lehet bankkártyával fizetni a Chilifarm termékeiért. Márk a számlatömböket is nyugdíjazta, helyette digitális számlázásra állította át a céget, és most kísérleteznek az e-nyugtával is, a még precízebb bevételkövetés miatt. “Vállalatirányítási rendszerünk nincs, felesleges, hárman vagyunk, erre bőven elég az Excel és az Asana is, ebben viszont vezetünk mindent a mezőgazdasági munkáktól kezdve a kiadásainkig.”

A vállalkozás termékpalettáján harmincnál is több termék található meg, nem csak paprikát árulnak, hanem különböző fűszerkeverékeket, pácokat, ropogtatnivalókat is. Jelenleg a Debreceni Egyetemmel közösen dolgoznak egy 100 százalékig paprika alapú csipsz kifejlesztésén, illetve idén egy izgalmas projekt keretében szintén egyetemi segítséggel kapszaicin-esszenciát próbálnak előállítani a chilipaprikából. Valentin-napra chilis bonbont készítenek, és közben igyekeznek egyre több vevőt becsábítani a családi farmra.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét