Tehetség, tettrekészség, tudás – a siker receptje

/, Tettrekészek, ÜZLET/Tehetség, tettrekészség, tudás – a siker receptje

Forradalmasítani a tanulást, az olvasást vagy éppen a csípős ételek világát. Ambiciózus célok, melyekben két dolog közös. Kell egy jó ötlet, de a cél eléréséhez a sok munkán kívül a digitális technológiára is szükségük van. Fiatal és tettrekész magyar vállalkozók beszéltek a MOST Fórumon a sikerhez fűződő viszonyukról.

Barabási-Albert László, a világhírű magyar hálózatkutató szerint a kor és a siker között egy ember életében nincs összefüggés, ellenben nagyon fontos, hogy az illető hányszor próbálkozik valamivel. Igaz, mindig kicsit máshogy kell csinálni, hogy sikerrel kecsegtessenek a próbálkozások. Albert Einstein ellenben úgy véli: az őrültség nem más, mint ugyanazt tenni újra és újra, és várni, hogy az eredmény más legyen. Ezzel a csak látszólagos ellentmondással nyitott Bombera Krisztina, amikor Muhi Kristófot, az Innobie 23 éves alapítóját, a Telekom Tettrekész díjának nyertesét és a társaság mentorprogramjának résztvevőjét kérdezte. Kristóf az élmény alapú tanulás elkötelezettjeként olyan appot fejleszt, amellyel megelevenednek a tankönyvi lapok. Az Eddie a tankönyvi illusztrációkat animációban, videóban vagy egy térbeli modellben jeleníti meg, amelyet körbe lehet forgatni, alulról, felülről meg lehet őket vizsgálni.

Közös tanulás, élmény alapon

Őrülten unatkoztam az iskolában – mondja a motivációjáról Kristóf, s látszik rajta, hogy elgondolkodtatja, amikor Bombera Krisztina felidézi a nemrég elhunyt Vekerdy Tamás mondását, miszerint a gyerekek boldogságának kulcsa, hogy hagyjuk őket unatkozni. Újabb ellentmondás. De ismét csak látszólagos. Kristóf szerint az Eddie is hozzájárul a gyerekek boldogságához, azáltal, hogy arra ösztönzi a szülőket, hogy együtt tanuljanak a gyerekekkel.

– Ne csak az legyen, hogy a gyerek megkapja a telefont. Együtt tanulni, időt tölteni, ez sokkal fontosabb. A felnőttek se legyenek dög unalmasak – mondja Kristóf, aki annyira céltudatos, hogy nyíltan beszél arról: a fejlesztésük még nem kész termék, olyannyira, hogy nemrég az is előfordult, hogy a tanárokkal beszélgetve elvetettek egy olyan ötletet, egy funkciót, amit a fejlesztői csapata szeretett ugyan, csak a tanerő nem hitt benne. Kristóf szerint a sikerhez sok beszélgetés és rengeteg munka szükséges.

Közösség köré épül a csípős üzlet

Bogár Márk, a Sárréti Chilifarm tulajdonosa nem csak a beszédben, hanem a közösségben és az interakcióban hisz. Márk édesapja chilipaprikát termesztett, aztán a cseperedő fiával újra húzták a bizniszt, és építettek arra, hogy a különböző típusú chiliszószokra nagy igény van Magyarországon is. Apa és fia vitatkozott is, de nem chiliszószok iránti igényről, hanem a kereskedelmi csatornákról. A teljes mértékben analóg üzletet Márk digitalizálta azzal, hogy a közösségi médiában rakta össze a családi gazdaság termékeinek marketingjét. Bloggal, közösségi médiával, Insta-jelenléttel mesélte el a termékük sztoriját – ezzel a forgalmat közvetlenül a webshopjukba terelve –, így nem függenek a viszonteladó partnerektől.

– A közösségépítés fontos: sokan furcsállták, hogy információkat adok a közösség tagjainak a termékekről. Én tudom, hogy attól, mert látja a vásárló, hogyan készül el a termék, nem fogja vitatni az értékét. Sőt, ha látja, hogy milyen munka van egy kis üveg mögött, nem próbálja meg olcsóbb, gyengébb termékre cserélni – meséli. Márk szerint fontos, hogy a munkát, az értéket mutassa meg a vállalkozás. És hogy mi jelenti Márknak a sikert? Az, ha be tudja teljesíteni a céljait. Mindig is szerette volna, ha a Forbes ír róla cikket, idén már kettőn is túl van.

Olvass hangosan!

Kinek van meg heti egy elolvasott könyv? Sokan jelentkeztek, de messze nem mindenki. – 5-6 óra alatt elolvasok egy átlagos könyvet, annyi idő alatt, amennyit simán ülök egy hét alatt a dugóban – ebből a felismerésből táplálkozott a könyvfelolvasó app ötlete, a VOIZ. Az egyik ötletgazda, Papp Norbert ma már romantikus sztoriként meséli, hogy már kész volt az app, amikor rájöttek, hogy nemhogy profitjuk nem lesz, de az egész ráfizetés. – De végtelen számú lehetőség van az univerzumban, tehát mindenre van megoldás – mondja Norbert, aki sikerrel szorította le a könyvek felolvasásának költségét olyan alacsony szintre, hogy üzleti értelemben is működjön a matek. A költséglefaragás során nem nyúltak gagyi felolvasó-programokhoz, sőt: hús-vér színészekkel olvastatják fel a könyveket, hogy garantálható legyen a minőség.

Ha sokat olvasol, többet tudsz a világról, jobban tudsz dönteni, és még sorolhatnám, mennyi haszna van az olvasásnak. Miért fosztanánk meg ettől valakit, csak azért, mert maga az olvasás fárasztó számára, vagy éppenséggel nincs idejük rá? Norbert szerint a siker kulcsa az elhivatottság, a beszélgetés és a gondolkodás.

Ambíció is kell az ötlet mellé!

Sok munka, óriási ambíció, kitartás, alkalmazkodás, a kudarcok elviselése és persze okos megoldások – Pistyur Veronika is bedob néhány hozzávalót a siker receptjébe. Vera rengeteg, ma már sikeres startupnak nyújtott támogatást, elsősorban szellemi értelemben. Ma pedig olyan cégekbe fektet be az Oktogon Ventures-szel, amelynek már van olyan terméke, amely képes meghódítani a világpiacot. – A digitalizáció a levegő a mai üzleti életben. Világsikert elérni digitális technológia nélkül lehetetlen – mondja. Vera persze az üzleti mentalitást, a változásra való képességet és a tanulás igényét is kiemeli, mint a siker fontos hozzávalóit.

Pistyur Verával készült interjúnkat itt olvashatjátok, Bogár Márkkal ebben a cikkben beszélgettünk, Muhi Kristóf segítségével pedig az egyetemista vállalkozóknak adtunk tippeket. Az esemény videós összefoglalóját pedig itt tekintheted meg:

 

Szerző: |2019-10-26T10:23:39+00:002019.10.18|ABLAK, Tettrekészek, ÜZLET|

A Pont Most tartalmai a Magyar Telekom támogatásával készültek