Fenntarthatóság minden szinten

0

A Deutsche Telekom rendezvénye, a Sustainability Day 2022 fő üzenete az volt, hogy egy globális telekommunikációs óriásnak igenis nagy felelőssége van a fenntarthatóság területén, és a DT mindent meg is tesz azért, hogy élhető legyen a világunk.

Amikor a gyorsétteremben már nem adnak műanyag szívószálat, vagy egyre több helyről eltűnnek a hús alapú ételek, esetleg azt halljuk, hogy az otthonokban kell minél alacsonyabbra venni a fűtést, sokszor morgunk azon: oké, a Föld fontos, de miért a kisembereknek kell mindenről lemondani, ha egyszer a világcégek felelősek a legtöbb környezetkárosító hatásért. Ez persze némelyest hárítás, de az is tény, hogy egy igazán felelős nagyvállalatnak igenis úgy kell működnie, hogy valóban példát mutasson – nem csak a magánembereknek, de a saját iparágának, sőt az összes többi üzleti szervezetnek.

A Deutsche Telekom idei rendezvényén már tényként lehetett átadni azt, hogy a cégóriásnak nem csak elvi célja, de mindent meg is tesz azért, hogy a világ leginkább fenntartható módon működő telekommunikációs vállalata legyen és az is maradhasson, leányvállalataival együtt. “Nem csak az ügyfeleink, de a befektetőink is egyre fontosabbnak tartják, hogy a vállalatunk fenntartható módon növekedjen. Már nem csak a termékeink ára fontos számukra, hanem az is, hogy mennyit fizet ezekért a környezetünk. Ezért újra és újra megsokszorozzuk az erőfeszítéseinket többek között olyan területeken, mint a klímasemlegesség elérése vagy a körkörös gazdaság támogatása” – mondta el bevezetőjében a vállalat vezérigazgatója, Tim Höttges. Fontosnak tartotta azt is kiemelni, hogy nem csak levegőbe mondott nagy szavakról van szó, a DT innentől kezdve ugyanolyan szigorú mérésekkel és statisztikákkal jelentkezik majd a fenntarthatósági célok elérésével kapcsolatban, mint amilyeneket a pénzügyi folyamatainál alkalmaz.

Energia és környezettudatosság

A vállalat idén először megrendezett fenntarthatósági napján már konkrét tervek és jelenleg zajló folyamatok is szerepeltek. Az egyik legfontosabb terület az, hogy a DT megduplázza eddig is komoly erőfeszítéseit az energiahatékonysággal kapcsolatban, valamint azon dolgozik, hogy minél jobb megoldásokkal fogja vissza a növekvő online adatmennyiséggel járó, egyre növekvő energiaéhséget. Ehhez a teljes európai vállalatcsoportban csökkenti az energiafogyasztás mértékét – Németországban például 2024-re legalább 10 százalékkal.

Szintén konkrét vállalás, hogy a vállalat teljes termék- és szolgáltatási lánca (beleértve a beszállítókat és egyéb közvetlen partnereket is) 2040-re teljesen klímasemlegesen működjön. Ehhez pedig az első komoly lépcsőfok az lesz, hogy a tervek szerint a DT saját működése már 2025-re klímasemlegessé válik. Ehhez Höttges szerint a vállalat minden szintjén radikális lépések szükségesek, ilyen például az a döntés, hogy az új céges járművek mindegyike már elektromos hajtású legyen, ezzel pedig egy idő után elérkezik az az állapot, amikor a cégcsoportnál nem maradnak fosszilis üzemanyagokkal hajtott járművek. Emellett 2025-re a DT által közvetlenül forgalmazott készülékek és kiegészítők teljesen fenntartható csomagolásban érkeznek.

A vezérigazgató szerint hatalmas vállalás az is, hogy a teljes termelési láncra érvényesítik a fenntartható működés alapelveit. Jelenleg például a karbonkibocsátás több mint 90 százalékát az a folyamat adja, ahogy a termékeket előállítják, értékesítik, kiszállítják, a szükséges hálózatokat működtetik és karbantartják – tehát a teljes karbonsemlegességet csakis úgy lehet elérni, ha a vállalat saját szigorát minden külső résztvevővel is betartatják. A jó példa a fent említett, 2025-ös cél a DT saját karbonsemlegességének elérésére, amely azt jelenti, hogy a karbonkibocsátást a 2017-es szinthez képest 95 százalékkal mérséklik. Ezt többek között a hálózat régi elemeinek lecserélésével, a hálózat egészének modernizálásával tudja megvalósítani.

A teljes, partnerekkel közös ellátási láncra nézve az első céldátum 2030, amikorra minden, a DT-vel együttműködő partnernek 25 százalékkal kell visszafognia karbonkibocsátását a 2017-es szinthez képest. Ennek egyik javasolt módja a körkörös gazdaság erősítése: ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az újonnan készülő alapanyagok helyett az elavult készülékek, alkatrészek teljes újrafelhasználásával készülhessenek az új eszközök. Ennek 100 százalékos bevezetése szintén 2030-as cél.

Emberi energia – tisztán és minden szinten

A fenntarthatóság témakörének másik fontos pillére a diverzitás támogatása, amelyet a Deutsche Telekom minden területen felpörget. A rendezvényen elhangzott, hogy egy nagyvállalat üzleti szinten sem engedheti meg magának azt, hogy valakit bőrszín, nem, szexuális preferenciák vagy egészségügyi problémák alapján diszkrimináljon, hiszen kizárólag az számít, ki mennyit tud hozzátenni a szervezet működéséhez.

2025-re például konkrét cél a vállalaton belül, hogy a felsővezetésnek már legalább 30 százaléka nőkből álljon. A sokszínűséget az igazgatótanács szintjén már sikerült is elérni, amellyel a DT a DAX-listán szereplő nagyvállalatok közül a leginkább diverz menedzsmenttel rendelkezik, a nyolc legfelső vezetőből hárman nők, és szintén hárman nem Németországból származnak. A DT felügyelőbizottságának fele szintén nőkből áll.

A sokszínűség és esélyegyenlőség terén sok egyéb projekt indult el, például a gyűlöletbeszéd elleni fellépés, amelyben a vállalat, mint meghatározó távközlési és technológiai szereplő, eredményesen alakíthatja a társadalmat. Hasonló kezdeményezések sorra bukkantak és bukkannak fel a Deutsche Telekom és leányvállalatai életében, ilyen a pandémia alatti digitalizáció támogatása, az ukrán menekülteknek biztosított SIM-kártyák, vagy épp a természeti katasztrófák utáni helyreállítási munkálatok segítése. Csak szociális területre 312 millió eurót fordított a DT 2021-ben.

A törekvések jól láthatóak: a Deutsche Telekom már eddig is több elismerést szerzett a fenntarthatóság terén játszott úttörő szerepe miatt, gyártói szövetségektől, szakmai szervezetektől egyaránt. Ehhez az is hozzájárul, hogy a vállalat már 2017 óta teljesen átláthatóvá tette a fenntarthatósági céljait és azok megvalósulásának lépcsőfokait, valamint ezek nyilvánosságra hozatalában a Global Reporting Index előírásait követi. A rendezvény előadói szerint a szigorú és folyamatosan fejlesztett folyamatok és a teljes átláthatóság egy élhetőbb világ kialakításában is nagy szerepet játszik, és azzal jó példa lehet minden más piaci szervezet előtt, hogy láthatóan a fenti eredmények és vállalások jó hatással vannak a Deutsche Telekom üzleti eredményeire is. Ha pedig valami jó az üzletnek, az jó más vállalatoknak is – és így, ha minél többen követik ezt a gyakorlatot, a Föld is fellélegezhet.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét