Nagy esés után: feltámadhat a mobilpiac?

0

Lejtmenetben a mobilok világa, nagyot esett a telefonok iránti kereslet, bajban a készülékgyártók: a szaklapok mellett még a bulvármédia is ráugrott a legújabb mobilpiaci számokra, de tényleg igaz, hogy az elmúlt időszak visszaesése megfordíthatatlan?

Az elmúlt évtizedben a PC-piacról lehetett egyre-másra olyan cikkeket és elemzéseket olvasni, miszerint az aranykornak vége, az egyre okosodó mobilok és a két kategória közé befurakodó tabletek kifogták a szelet a számítógép-ipar vitorlájából. Tény, hogy jó ideje nem igazán történt más a PC-s iparágban, mint lassú csökkenés, ami csak a világjárvány éveiben torpant meg valamelyest, hiszen a távmunkára kényszerülők és az őket kiszolgáló munkáltatók váratlanul sok gépet vásároltak. Mindenesetre mostanra a gyártók, a befektetők, meg úgy egyáltalán mindenki hozzászokhatott, hogy az ezredforduló környékén még virágzó üzletág már nem a régi – ami persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem lenne jó biznisz, csak egyelőre a korábban megszokott növekedést ne várja tőle senki.

Mostanában a mobilokkal kapcsolatban bukkannak fel hasonló cikkek, és az tény, hogy a legutóbbi időszak számai alá is támasztják a félelmeket. Az IDC piackutató legfrissebb jelentéséből az derül ki, hogy a tavalyi év utolsó negyedévében világszinten a teljes mobilpiac 18,3 százalékot esett az egy évvel korábbi eredményekhez képest. Az összes nagy gyártó komoly mínuszban végzett – mármint a leszállított darabszám tekintetében, ami azért nem jelenti azt, hogy veszteségesek lettek volna. Mindenesetre ez a sok mínusz kapásból kiváltotta a médiahisztériát arról, hogy a fent vázolt PC-piaci történelem megismétli önmagát, ezúttal a telefonok világában, ahol ugyan érkezett jó pár érdekes és fontos újdonság, a számok mégis hervasztónak bizonyultak.

Nem mobilnak való év(ek)

A január végén közzétett jelentés tanúsága már csak azért is fontos, mert hagyományosan az év utolsó három hónapja számít a legerősebbnek a technológiai és távközlési termékek piacán, hiszen ekkor vásárolnak be leginkább karácsonyra, ide tartozik a Black Friday és egy csomó egyéb akció, erre az időszakra készül az összes gyártó és viszonteladó. Épp ezért az itteni számokból lehet a leginkább levonni fontos következtetéseket, főleg az egy évvel korábbi ünnepi időszakhoz viszonyítva. És ezen a téren bizony nem áll jól a mobilpiac, amely 2022 utolsó negyedévében épp csak 300 millió leszállított darabbal büszkélkedhet: ez nem tűnik persze rossznak, de a 2021-es Q4-ben elért 367,6 millióhoz képest bizony komoly visszaesés.

Olyan sem volt még ráadásul, hogy a piacot vezető öt gyártó mindegyike mínuszba menjen a darabszámok tekintetében, ráadásul két számjegyes kategóriában. Még az Apple-nek sem sikerült megúszni a visszacsúszást, pedig az almás cég eddig büszkén hirdethette, hogy pluszban vészelte át a járványidőszak éveit.

De vajon mik is voltak a tényleg eddig nem látott mértékű elhasalás okai? A kérdés már csak azért is érdekes, mert tavaly, főleg az év második felében már egyre kevésbé volt téma a koronavírus és az ezzel kapcsolatos logisztikai, gazdasági problémák, a világ szép lassan nekiállt a visszarendeződésnek.

Nos, ez így még rendben is volna, de közben jött egy komoly gazdasági padlófék szinte az egész világon, amit megéreztek gyártók, beszállítók és a felhasználók egyaránt. A magas infláció, az általános gazdasági bizonytalanság és a recessziótól való félelmek miatt egész egyszerűen kisebb az igény új mobilokra a végfelhasználók részéről, kitolódott az a nagyjából 2 éves időszak, ami után egy átlagos mobiltulajdonos a meglévő készüléke cseréjén kezd el gondolkozni. Erre az is ráerősít, hogy a készülékek terén az elmúlt években olyan fejlődés ment végbe, amit az általánosan használt appok és szolgáltatások nem követtek ugyanilyen mértékben – konkrétan egy 3-4 éves telefon még simán képes futtatni azokat a szoftvereket is, amik manapság érkeznek, tehát műszaki oldalról nincs meg az igény egy még erősebb telefonra.

Emellett azt is érdemes megemlíteni, hogy a “járványidőszak szelleme” azért még kísért a legfrissebb jelentésben: az adatok ugyebár a gyártók által kiszállított darabszámok alapján készültek, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy csak ennyi mobilt vettek a vásárlók. Az IDC is megemlíti, hogy a Covid-időszak alatt is folyamatosan érkeztek az akkori új készülékek a viszonteladókhoz és onnan a boltokba, ezért mostanra kialakult egy olyan helyzet, amikor sokan azért nem rendelnek a korábbihoz hasonló mennyiséget az aktuális telefonokból, mert még tele van a raktár a beragadt készlettel – ettől pedig jellemzően akciókkal megfűszerezve igyekeztek megszabadulni, tehát a vevők egy része inkább az egy évvel korábbi modellekre csapott le a minden addiginál kedvezőbb áron.

Gyorsítás előtt leszállunk a fékről

Eddig tehát az elég zord tények, de most jöjjön a közeljövő: egy ilyen erős arcraesés után vajon tényleg a PC-piac sorsára jut a mobilos üzlet is, vagy lesz feltámadás? Az IDC szerint a zuhanás nem folytatódik, bár a piackutató idei előrejelzése azért kifejezetten óvatos. A jelentés végén úgy vélik, nagyon lassú növekedésre fordul a piac, de a 2,8 százalékos plusz jól jelzi, hogy a teljes mobil-biznisz ébredése nem lesz villámgyors.

Salamon Károly, a Telekom készülékspecialistája szerint idén mindenképp tisztulni fog a kép arról, hogy az elmúlt évek járványhelyzete és gazdasági buktatói után hogyan változik a fent is említett 2-3 éves ciklus, amely alatt a felhasználók többsége lecseréli korábbi telefonját. Jelenleg a szolgáltatóknál vásárolt készülékek jó részét eleve kétéves hűségidőszakkal szerzik be, és a szakértő szerint a korábbi gyakorlat azt mutatta, hogy ezután sokan váltottak egy aktuálisabb, többet tudó vagy gyorsabb mobilra, most tehát kiderül majd, hogy a “két szűk esztendő” elején vásárolt készülékeket elkezdik-e ismét újabbra cserélni, vagy az ismert okok miatt inkább várnak még vele.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a mobilpiac manapság már nem csak a szűken értelmezett telefonokat jelenti, hiszen egy komoly másodlagos üzletág is felzárkózott mellé, a kiegészítőké. A vezeték nélküli és gyorstöltők, Bluetooth-eszközök, headsetek, valamint az okosórák és mobilról vezérelhető okosotthon-termékek forgalmát a fent tárgyalthoz hasonló jelentések nem veszik figyelembe, márpedig a Telekom szakértője szerint ez a szegmens épp jelentős növekedést mutat.

A vásárlók egyre többször távoznak úgy a boltokból, hogy nem csak egy telefont visznek haza, hanem a sokszor akcióban, árukapcsolással kedvezményesen beszerezhető kiegészítők közül is bezsákolnak. Ezek többsége pedig szintén a mobilgyártók műhelyéből kerül ki, így aztán az elsőre kissé hervasztó jóslathoz az összes ilyen kütyüből befolyó összegeket is érdemes hozzászámolni.

Összességében tehát – annak ellenére, hogy természetesen végleges számokat csak az idei év elteltével tudunk majd mondani – az általános vélekedés az, hogy a mobilpiac csak ideiglenesen csúszott mínuszba, és bár a közvetlen növekedés csak lassan indul be idén, a gyártók felkészültek arra, hogy az óvatosabb előrejelzések mellett is bebiztosítsák magukat a kiegészítők csatasorba állításával. Ebből pedig lesz elég bevétel ahhoz, hogy 2023-ban is bőven érkezzenek új, izgalmas készülékek, amikből válogatni lehet, például pont azoknak, akik az elmúlt évek türelemjátéka után most már tényleg váltani szeretnének. Ráadásul, míg a PC-piac annak idején az alternatív készülékek miatt kezdett folyamatos lejtmenetet, itt szó sincs erről, hiszen “az okostelefonnál okostelefonabbat” azóta sem találtak fel, erre az eszköztípusra folyamatosan szükség lesz továbbra is… mondjuk addig, amíg meg nem jelennek a testbe épített virtuális telefonok és a retinára tapadó fényképezőgépek. Addig pedig még azért ne álljunk féllábon.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét